Lilla Liten vecka 32


Idag går Lilla Liten in i veckan 32 (31+0)

Nu försvann den där veckan bara sådär. Jag hann ju inte riktigt med där =) Men det gör ju absolut ingenting. Det innebär ju bara att Lilla Liten kommer ut mycket snarare.

Veckans information från Libero:

Barnet:
40 cm och 1.7 kg.

32 veckor gammal och inlagringen av underhudsfett fortsätter. Barnet skall gå upp ungefär 2 kg på de resterande 8 veckorna. Det är starkare och kan ge dig rejäla kickar. Om barnet sparkar rakt på din urinblåsa kan du till och med kissa på dig. Hjärnan fortsätter att utvecklas och växa. Man vet att barnet vid den här tiden har aktivitet i hjärnan både när det är vaket och när det sover. Om det betyder att barnet drömmer har man däremot inte kunnat påvisa. På små pojkar börjar testiklarna nu att gå ner i pungen.

Mamman:
Nu kommer den stora magens tid.

Du behöver mer vila, mat och dryck för att orka och för att barnet skall kunna växa ordentligt.Beroende på var ni bor i Sverige har ni troligen redan tagit ställning till var ni skall föda. På många håll finns fler än ett alternativ. Vanligast är att man väljer den klinik som ligger närmast hemmet, det känns oftast tryggast och enklast. Det finns de som vill föda hemma. Då är det viktigt att man i mycket god tid får kontakt med någon av de barnmorskor och läkare som arbetar med hemförlossningar. De är inte så många men fråga er barnmorska om det finns någon i ert närområde, eller sök på internet.

Egna anteckningar:
De onda sammandragningarna kommer lite titt som tätt nu. Inte en härlig känsla direkt. Ska absolut ta upp det med barnmorskan på vårat besök nästa vecka. Om jag bara tar det lugnt så kommer de inte så ofta och lika starka, men det är ju faktiskt inte lätt med flera barn hemma.
Är konstant törstig, vilket i sin tur innebär ofantligt många toalettbesök. Inte alls roligt, men ett ont måste tyvärr. Dricker så mycket jag bara kan. Vilket är bra i värmen.

Känner mig lite lagom sugen på att kila och köpa bebisblöjor redan nu. Allt för att få alla bitar på plats =) Knäpp, jag vet. Men blöjorna är ju verkligen hur små som helst. Och lika bra att kanske bunkra upp redan nu, då det går åt en hel del blöjor den första tiden =)

Vet att min syster Linn börjar köpa upp sig ett litet lager med gåvor till Lilla Liten =) Det har hon skvallrat om i alla fall. Fick ju strumpor för ett tag sen av henne och hennes familj, men nu skulle jag inte få något mer förns Lilla Liten är ute. Oj, vad jag längtar!
Syster Anni har börjat planera diverse inköp också, men hon avvaktar lite granna.. Fy va spännande saker sånt kan vara också. Haha!

Idag har vi hämtat ut Lilla Litens barnvagn också. Nu står den i tjejernas rum. Vet inte riktigt vart jag ska göra av den just nu =) Den är så fin, så fin. Är så nöjd. Att man kan bli lite lagom mer lycklig för en vagn liksom. Men jag njuter av den. Röd och fin. Perfekt! Ulrika på BabySmart var verkligen hur trevlig som helst. Så tillmötesgående och ja allt.. Känner att valet av barnvagnsleverantör var helt 100% rätt i alla fall. Blir ju till att köpa vinterdäck också, och det tänker jag göra via henne också. Tråkigt att den gamla modellen av skötväska inte finns kvar i sortimentet. Gillar inte den nya så.. Men men.. Får kika på Blocket eller Tradera. Annars får vi leta annan väska som passar vagnen =) Vi är i alla fall tok-nöjda över den superfina vagnen!



Även skötbädden blev hämtad. Preem måste nog vara det sämsta stället att hämta paket på. Men nu ligger i alla fall skötbädden så fint på skötbordet. Och det gjorde ju inget allt att den var lite större, så som Helena kommenterade i ett tidigare inlägg. Sitter som smäck =)
Nu väntas bara lite annan förvaring där under. Har ju två stora korgar nu, en till blöjor och en till våtservetter och annat smått och gott. Men eftersom Meja fortfarande kommer använda blöja när Lilla Liten kommer så måste jag ha bra förvaring för allt det andra man behöver vid skötbordet. Så som våtservetter, salvor och så vidare. Men det ska jag nog komma på något smart. Och eftersom maken min är snickare så kanske han får snickra ihop en lösning =) (har nämligen en bild i huvudetom hur det kan vara..)



Nu springer vi väl vidare till nästa vecka tycker jag!

1 Anni:

skriven

haha skön bild på lilla liten =) vagnen va super snygg! Även skötbädden! Hoppas veckorna springer iväg nu! =)

Kommentera här: