Rensning

Tänk att rensning kan vara så rogivande.

Varje kväll (och säkert flera gånger om dagen ibland) så får vi vuxna (då barnen inte hjälper till) städa upp leksaker från deras golv. Nog för att jag vet att det är mitt ansvar att barnen har ett fint rum, fullt med leksaker för att stimulera dem. Men när de bara vänder upp och ner på alla leksakslådor för att inte ens leka med dem, känns sådär.
Vi har ju ett system över hur leksakerna ska fördelas i lådorna. Varje sak har sin plats. Alltså, lego i en låda, pussel i en låda, köksgrejer i två lådor, docksaker i två lådor och så vidare. Hatar när det inte är ordning på leksaker och klarar inte av att kasta olika saker i samma låda. Tvångsbeteende kanske?


Varje leksak på sin plats!

Hur som.. Så efter att tjejerna vaknat från sin lunch-vila så tog jag med mig en flyttkartong och en sopsäck in i deras rum och började rensa.
Nästan en full kartong med leksaker som ska skickas i förrådet och en halvfull sopsäck med massa skit. Eller ja, trasiga leksaker. Sånt som är minsta förstörd fick också åka i sopsäcken.
Nu känns det mycket bättre.. Känns ändå att det är liiiiite mindre leksaker att ta hand om på kvällarna. Dessutom fick jag lite idéer på vad tjejerna kanske vill önska sig i julklapp =)

Rensade ju faktiskt bland min egna garderob för nån dag sen också. Jag är ju inte riktigt i behov av mammakläder längre, så de packades bort så det känns riktigt bra. Fick även lite undanplockat i våran klädkammare också. Skönt att bara kasta också. Skita i att spara och så vidare.

Funderar även på att rensa bland mina vänner på Facebook. Ibland undrar jag varför jag ens blivit vän med vissa. Och andra har jag tröttnat på också.. Men det visar sig om jag orkar.
Ska nog försöka hinna kasta min in i duschen innan maken kommer hem från jobbet. Så är jag redo att åka till Åsa och Robert direkt när han kommer hem.

Ska springa ut med sopsäcken till soptunnan innan tjejerna upptäcker allt som finns i den. För de vill ju givetvis ha kvar allt!

Kommentera här: