8 matlådor senare

Idag fick det bli storkok till maken. 8 stycken laxar gjordes i ordning för att frysas ner, för att på så vis bara kunna ta fram vid behov!

 
Tyvärr så blir det inte direkt varierad kost för hans del när det blir storkok. För fryst potatis är inget han föredrar. Så mathavre och bulgur blir alternativet när jag gör storkok åt honom. Även om det är till kyckling eller nötfärs. Så det är ju tur att han ibland faktiskt får en kokt potatis emellanåt!

Dessutom är det svårt med grönsaker till de frysta matlådorna också. Så det blir mycket kokta grönsaker som sen får frysas ner med resten av maten. Så som broccoli, blomkål, morötter, ärtor och majs.
Men han får ju självklart färska grönsaker också, när vi äter lagad mat just den dagen och till matlåda dagen efter. Sen är inte grönsakerna så färska längre.

Jag är stolt över honom. Att han orkar kämpa på. Jag har noll lust för någonting. Men att få stå och laga mat i min ensamhet är ju faktiskt något jag tycker är skönt! Idag var kompisen Emma här, så då kunde jag passa på att göra matlådor att frysa in. För sen fick det bli spagetti och köttbullar till oss tjejer, och Emma också såklart!

Nu har vi i alla fall matlådor i frysen om det krisar någon gång. Det händer ju att vi fuskar med mat till oss vuxna, och då kan det behövas för hans del!

Kommentera här: