Finns det hjärtarum finns det stjärterum

Att ha tre tjejer i en fyrarummare är inte alltid det lättaste när det kommer till rummen. Jag och maken, som tidigare bott i vardagsrummet, har väldigt svårt för att göra oss av med vårat rum nu. Så tjejerna har fått dela sovrum och delat ett lekrum. På så vis så har Ninja sovit riktigt bra i sin säng, alternativ gått över till någon av de andras sängar, istället för att komma in till oss.

Nu har Vilja dock frågade lite snällt om hon kan få ett eget rum. Men att enbart Meja och Ninja ska dela rum bland alla leksaker är inget som riktigt faller mig i smaken.

Under sommaren kom IKEA dock med ett Family-erbjudande om loftsängar och våningssängar. Så jag funderade lite kring en loftsäng till Vilja. Delade mina tankar med maken och han tyckte det lät bra.

Så i torsdags var jag och syster Linn till IKEA för att köpa sängarna. Vi hade ju dock bara mammas bil, men trodde vi faktiskt kunde få in i alla fall två sängar. Linn skulle nämligen ha två sängar och jag en säng. Men när vi väl stod där vid kartongerna så insåg vi faktiskt den verkliga storleken och fick inte med oss någon säng hem, den torsdagskvällen.
Men, jag har en underbar vän som har en stor skåpbil. Så den fick jag låna under fredagen istället. Fast då var tiden lite pressad då jag först skulle vara på jobbet klockan 09.00 och sen vara tillbaka på jobbet till cirka klockan 13.00.

Så Linn tog ena bilen och jag tog skåpbilen klockan 10 igår. Linn har ju semester och därmed är hennes två pojkar hemma. Skåpbilen har bara tre säten, så varsin bil fick vi ta.
Så snabbt som jag gick igenom IKEA går har jag nog aldrig gått. Linn tog åt sig två lakan och jag en duschstång och sen ut på lagret och lastade på sängarna på en vagn. Alla tre fick plats på en, trots att det var två kartonger per säng.
In i bilen igen och sen hem. Tyvärr fungerar ju inte min hand sådär jätte bra, så jag kunde inte hjälpa Linn att bära  upp dem för två våningar, så vi ställde hennes två i förrådet. Min fick vi ju dock in i hallen här hemma i alla fall. Och där fick den stå tills maken kom hem.
Så tack vare min fina vän fick vi hem alla tre sängar på en gång. Slapp hyra släp (det har jag ju aldrig kört med tidigare) Då erbjudande tar slut i morgon söndag. Så jag är väldigt tacksam!

Efter en kort tupplur, då maken hade en tung dag igår, så var han redo att börja montera säng. Vi lyfte ut Viljas säng i vardagsrummet och byggde upp hennes på plats i sovrummet. Ringde mamma så hon fick komma som en extra hand ifall det behövdes då jag inte litar på min egna hand. Sen fick vi för oss att fixa till Meja och Ninjas våningssäng också. Medan vi ändå höll på. Så vi sprang ner till förrådet och bar upp den. Monterade och fixade.

När allt var klar var tjejerna så nöjda. Meja och Ninjas säng är ju helt klara, för de kommer endast att sova i rummet. Vilja däremot saknar en hel del lullull. Så som bokhylla och en bättre byrå. Men vi får ta lite i taget. Det blev ju lite väl mycket på en gång som vi inte räknade med. Ny skrivbordsstol, andra gardiner, belysning och en annan matta skulle också göra susen. Men som sagt, vi tar lite i taget.



Vilja är jätte nöjd. Även om det inte är helt klart ännu så är hon  jätte nöjd. Hennes rum i sovrummet liksom. Självklart har hon sina "leksaker" kvar i lekrummet, så som Lego och barbies, men alla "stora"  tjejsaker, så som smycken, skrivsaker och så. Det ska in under hennes säng sen, när bokhyllan är på plats!

Tror helt klart att det kommer bli jätte bra när allt är klart sen. Meja och Ninja gillar också sina nya säng. Även om det är Meja säng tidigare, men då fick hon ju sova underst och Vilja överst. Nu sover Meja överst. Vilket hon är lite stolt över!

Så två vändor till IKEA blev det denna tur. Det är ju tur att jag älskar IKEA!

 

Kommentera här: