1:a advent


Vinden susar i advent och vårt första ljus blir tänt.
Barn som har det svårt i världen, Gud bevare dem på färden.



Denna dikt är den första versen i samlingen kring advent som lästes under lucia-tågen som var här på gården när jag var liten. En dikt för varje advent. Under lucia-tåget för alla boenden här på gården tändes ett ljus för varje dikt som lästes. Det var en fin tradition vi hade då. När jag var liten.

Alla barn som bodde på gården fick vara med om de ville. Vi samlades några gånger innan lucia och tränade på lucia-sångerna och hur vi skulle gå i vår lokal, som hyresgästföreingen hade. Vi gick en runda inne på gården och sjöng sångerna för att sedan återvända ner till lokalen. Då fick alla som bodde på gården komma och titta på oss om de ville, och fika, som hyresgästföreningen stod för. Det var en mysig tradition. Efter lucia-tåget fick alla barn ett sånt där godishus. Det är minnen som sitter kvar i huvudet sådär. Fina minnen.

Än är det 17 dagar kvar till lucia. Men nog kan jag vara stolt över att min finaste Vilja, ska vara lucia i 2ornas luciatåg i år tillsammans med en tjej från paralellklassen. Lucialinne, ny luciakrona och rött band runt midjan har mamma köpt till Vilja. Nu ska jag bara klä kronan med glitter och se till att den är laddad med batterier.
Som jag längtar till deras uppträdande.
 

Kommentera här: