Studiebesök på centraloperation

Det sköna med att använda flex-tid på eftermiddagarna är att man hinner göra sånt man annars inte hinner. Som idag till exempelt.

Jag hämtade upp Meja på skolan redan halv tre. Lagom så att hon fått i sig sitt mellanmål och skulle stå sig en stund på det. Så styrde vi bilen mot sjukhuset.
I och med att Meja ska operera bort sina halsmandlar, vilket blev bestämt i juni på grund av 6 positiva streptokocker på 5 månader, så fick vi komma upp på studiebesök på centraloperationen. Som en del av informationen inför den kommande operationen.


All information skedde på Mejas nivå. För det var bara Meja där idag. Meja fick ställa frågor och så fick hon testa både att sätta på slangarna till EKG och så passade hon på att ta syressättningprov också. Hon fick dessutom även testa att andas i gasmasken, för att se när den lilla "ballongen" blåstes upp och igen.
Även jag fick ju information om själva sövningen, men den har jag ju redan varit med om i och med Viljas operation i oktober förra året.

Meja fick även välja gasbinda som ska hålla kanylen på plats. Och bland 6 färger så valde hon neonrosa färg. Snyggt som tusan!

Operationen är planerad till november. Vi valde bort vårdgarantin på 90 dagar, då vi helst av allt vill bli opererade här i Eskilstuna. Men vi valde även att vi kan komma in med kort varsel också, så när som på 2 dagar tror jag det var. Meja blev inringd i början av september men då hade hon tyvärr en förkylning som satte stopp för det, så vi får avvakta och vänta helt enkelt.

Men efter dagens information på operationen så är hon redo. Så redo på vad hon ger sig in på. Hon är väldigt stark våran Meja, så jag tror även att läkningsprocessen kommer att bli ganska lindrig för henne. Jag har valt att vara den som är med på operationen och jag tar den första veckan vård av barn, för det behlvs förhoppningsvis bara en vecka av det. Men sen är allt beroende på person också. Vissa behöver mer tid än andra. Men en vecka blir hon borta från skolan och två veckor blir hon borta från aktiviteter.

Meja är redo. Men jag kommer aldrig bli redo. Men tillsammans ska vi klara av det när det väl blir dags ♥
 

Kommentera här: