En stund med min lilla viking

I och med att våran stad fyller 700 år i år så har alla enheter i våran förvaltning fått "jobba" med temat på sina egna sätt. Vad exakt vi gör på vår enhet vet jag knappt, förutom att hjälper till med allt som ska hjälpas till med.. Men nu var det ju inte min enhet jag tänkte skriva om. Utan om Ninjas förskola!

För under hösten och vintern har de arbetat med just Torshälla 700 år. Och som tema så har de arbetat med vikingatiden. De har läst sagor, tittat på bilder, gått runt i vår stad som faktiskt har ett grepp från vikingatiden. De har diskuterat runor, kläder och haft en alldeles fantastisk stund om just temat. Alla har varit involverade, stora som små. Och idag var det dags för Ninjas förskola att visa upp sitt arbete kring vikingatiden. De skulle ha drop-in mellan klockan 09.30 och 16.00, men jag kom dit klockan 13 för att vara med en stund på förskolan.

 
Min lilla viking ville pärla. Så då gjorde vi det. Alla barn på förskolan verkar tycka att det är så kul när någon utomstående vuxen kommer och är med i verksamheten så det liksom blir lite osämja om vem som ska få sitta bredvid. Ninja visade såklart svartsjuka men ändå så lät hon sina kompisar få vara nära mig. Men såklart blev det lite tjafs när en pojke inte alls ville dela med sig av mig till en annan pojke. Då blev ju den pojken ledsen, trots att han är bland de äldsta på förskolan. Det är svårt att räcka till alla. Tänk då hur pedagogerna ska räcka till?!

Jag fick en kopp kaffe till mellis, och fick dessutom en inblick om varför mitt barn inte äter middag hemma. Den mängd mellanmål hon ändå sätter i sig på förskolan. Och det gör hon ofta säger personalen. 
Efter mellis gick vi ut en stund och Ninja fick visa mig runt på gården med deras utställning.

 
Målat runsten, leksaksförrådet klätt som en borg och så hade de dessutom fått hämtat större stenar hos någon anhörig på förskolan så de kunde tillverka en skeppssättning. Helt fantastiskt. Och Ninja visste ju allt om allt och det värmde mitt hjärta en aning!

 
Så hem fick jag en sockersöt liten viking. Kläderna har de tillsammans med personalen såklart fixat till under vintern, sköldar av papperskartong och knåpade band i midjan. och väldigt fina halsband. Så härlig fantasi som de tillsammans fick fram till något häftigt! Ninja är stolt. Stolt över sig själv och sin förskola. Och jag är lika stolt jag!

Nu får det dock dröja en stund innan jag besöker förskolan en längre stund. Kan lova att jag hade huvudvärk när jag åkte hem. Synd, för Ninjas förskola är verkligen supermysig att få vara på. Barnen och personalen. Som jag har haft det bra där för mina tjejer i snart 8 års tid. 
 
1 Netti Starby:

skriven

Oj vilket spännande tema ni hade och bra jobbat av dig. Så himla söt hon är och jag förstår att du hade huvudvärk när du gick därifrån efter allt jobb. Kramis

2 Days by Johanna:

skriven

åh härligt projket de haft, de lär sig så mycket på sånt.

Kommentera här: