Sjukhusbesök nummer 1 avklarat

Igår var jag och Meja på barnmottagningen på sjukhuset för att genomföra en ny spirometri på grund av hennes astma. Hon är ju såklart alltid riktig duktig på sjukhuset och igår var ju inget undantag heller.

Första omgången med blåsningar (totalt 3 stycken) lyckades hon inte släcka elden. Därefter fick hon ta sin Buventol Easyhaler. 4 gånger. Då hennes dos ligger på 100 mikrogram så skulle hon alltså upp i 400 mikrogram. Själv satt jag med andan i halsen och kände att det va rpå tok för mycket för hennes små lungor att ta in. Eftersom hon som max annars tar 2 stycken efter varandra om hon är i jätte behov av det (typ under ishockeymatcher eller ansträngd idrott..) Men jag tar ju för givet att allt är nog uträknat för henne och hennes kropp under just dessa undersökningar. Men mammahjärtat svider lite. 

Hur som.. Vi fick gå ut och vänta en stund på att medicinen skulle ge verkan. Fick fylla i en blankett som ska tas med till läkaren. Där Meja själv får fylla i hur hennes astma känns. I och med att hon äter mediciner så känner hon ju själv att astman är under kontroll, vilket även resultatet på blanketten visade. Är väldigt stolt över hur hon hanterar sina mediciner utan problem. 

 
Så in igen för att göra nya blåsningar (totalt 3 stycken). En gång lyckades hon släcka elden. Vilket var på håret, men hon tömde nog hela lungorna en sista skvätt så den slocknade. 
Och precis som förra besöket så visar det sig att Mejas lungkapacitet är fortsatt minskad med 11%. 

Imorgon väntar besöket hos läkaren. Då vi ska diskutera mediciner och så vidare. I och med att hon även äter mediciner mot pollen och så. Är i alla fall glad nog att hon knappt har behövt haft ögondroppar nu i sommar. Men hennes nässpray och tabletter har verkat bra säger hon själv. Och det är jag glad för! 

Jag hoppas på ett bra läkarbesök imorgon för Mejas skull!
 
1 Vicki:

skriven

Oj, det låter inte bra! Skall hon få mer medicin eller hur gör de för att detta skall bli bättre?

Ja, det är en sådan känsla. Går inte att beskriva den måste man uppleva själv. Själv är inte jag Liverpoolfans men bara känslan att få uppleva detta så spelar det nog ingen roll vilket lag man ser.

Ha det gott,Vicki

Svar: Än så länge har jag inget riktigt svar på den frågan. Nu var gårdagens extra medicinering enbart som grund för undersökningen, hon ska inte ha så mycket annars. Jag får se vad läkaren säger imorgon helt enkelt :)
Ha det bra!
Marie

Kommentera här: