En äppelpaj till fika

I vanliga fall tycker jag att äppelpaj är något man äter på hösten till fika. Men jag blev så sugen på en äppelpaj för några dagar sen då min vännina hade gjort en och lade upp på Instagram. Så idag tyckte jag att vi skulle unna oss lite eftermiddagsfika. Och då fick det bli en äppelpaj!

 
Ett enkelt recept som jag hittade på nätet för länge sen som jag har skrivit av och sparat. Helt klart min favorit!

Skala, kärna ur och skiva 4 stycken äpplen och lägg i botten på en ungfast form.
Strö över 2 teskedar kanel och 2 matskedar socker.
Blanda 2 deciliter havregryn, 1 deciliter vetemjöl och 1 matsked socker i en skål. Strö över äpplena.
Hyvla, med ostgyvel, cirka 150 gram smör och lägg tunna skivor som täcker över blandningen. 

Grädda på 225 grader i cirka 20 minuter tills det blivit en fin färg och knäckig yta på pajen.

 
Njut sedan lagom varm. Här tillsammans med Arlas färdiga vaniljsås. 
Tjejerna åt riktigt bra av pajen och både Meja och Ninja tog två portioner. 

Halva pajen är ju kvar. Bara att värma på lite imorgon om det är så att suget sätter in! 
 
1 Days by Johanna:

skriven

Så gott med äppelpaj! Skall göra rabarberpaj på söndag, såg den behövde skördas igen! :)

Det kommer bilder på insidan med när den är klar :)

Svar: Vi skulle bott närmre varandra så hade jag kunnat hjälpa dig att skörda lite ;)
Marie

2 Days by Johanna:

skriven

Vi köper avfallspåsar i bigpack, billigare och de är dessutom bättre för miljon, så behöver man inte så mycket vanliga plastpåsar, ibland är man tvungen men avfallspåsarna är kanon!

3 marianne:

skriven

Länge sen jag åt äppelpaj...det är ju så gott :)

Svar: Den smakade riktigt gott! Även om jag tycker att äpplen passar bättre på hösten :)
Marie

Kommentera här: