Lilla stadsmuseet

Det fick bli ett besök på Lilla stadsmuseet idag med tjejerna. Något de tycker är roligt!

 
Idag var det dock väldigt mycket folk där så ljudnivån var ju ganska hög och svårt att få "plats" att vara på också. I och med att tjejerna gillar när jag läser för dem om vår historia. För man kan ta med en häfte och läsa om de olika delarna av själva utställningen. Och jag förstår att det är svårt att få väldigt små barn att vara lugna. Men vi fick i alla fall ihop en timme på utställningen och det gjorde tjejerna gott!

 
Att samtidigt få leka i de oliak delarna av utställningen gör på något vis att tjejerna tar till sig mer av informationen som jag läser. Nu läste vi ju inte alla 67 punkter ur häftet, men vi fick till några i alla fall.
Som på bilden ovan; nummer 42 - Ruddammen
Men tjejerna hjälpte åt istället och fiskade.

Sen hamnade dem i båten. Punkt 44. 

 
Mest intressant var nog att det faktiskt hade gått en båt från Eskilstuna till Torshälla som hette Lärkan. Som de gillar att åka alla slags båtar, mina tjejer!

Om man inte sköter sig på utställningen kan man alltid hamna i fängelse. Det gjorde Meja. Fånge i slottstornet; punk 54 i häftet.

 
De passade på att leka lite tjuv och polis medan de ändå hade tillgång till ett fängelse. Så härligt med deras fantasi sådär. Jag njöt av att sitta på en stol och se dem leka.

Punkt 55 blev Prinsessfödsel på slottet. Vilket passar bra inför vår blivande 9åring. Men om det var en kungakrona eller inte, det spelade ingen roll för Vilja!

 
Sen var det dags för Ninja att sälja lite ägg och fisk till mig för 10 kronor.

 
Så mallig där hon stod och sålde. Meja fick också köpa fisk.

Sen tog vi oss ner på stan och mötte upp Rickard och barnens farfar och åt pizza till lunch. Det är lite sådär lagom lyxigt såhär mitt i vardagen på något vis.

Så det blev en bra dag med tjejerna i alla fal. Några timmar slängde vi iväg och nu tar vi det bara lugnt inför tjejernas kväll med Rickard och speedway på Gröndal. Som de längtar!
 
1 Days by Johanna:

skriven

Låter som ni fick en trevlig stund trots det var mycket folk och hög ljudnivå!

Kommentera här: