3 årig tjänstgöring för min medmänniska

Tiden går fort när man har roligt. Eller hur? 
Idag tog jag mig iväg till blogcentralen på vårt sjukhus för att lämna blod. Är tacksam över att min arbetsgivare, Eskilstuna kommun, tillåter blodgivning på arbetstid, utan att man behöver göra några avdrag. 
Så jag kom dit och fyllde i min hälsodeklaration och satte mig ned och väntade på min tur med ett glas vatten. Jag hade egentligen tid 07:45 men det var kort om folk så det drog ut lite på tiden, men det gjorde inte mig något. Nån minut innan åtta kom jag in i alla fall. 

Som trogen tjänstgöring i tre år fick jag en bloddroppe i brons. Silverdroppen får man vid tio år så det är bara att hänga kvar. Jag är ju ung ännu. 

 
Men har svårt att tänka att det är tre år sedan jag var där och anmälde mig som blodgivare. Sällskap av en vän då jag var nervös. Men alla blodgivningar har gått så himla bra! Visst blir jag skapligt trött efter mina tappningar, men vem blir inte lite trött av att "förlora" 4,5 dl blod?! Men för en god sak så gör det mig ingenting!

Jag är en positiv nolla. En mycket bra blodgrupp som passar de flesta. En blodgrupp som är lätt att tillgodose mångas behov. Det var ju trots allt min barnmorska som tyckte jag skulle bli blodgivare då jag har en sån perfekt blodgrupp. Och eftersom det inte ska bli några fler barn så passar detta mig perfekt! Jag vet att jag räddar liv på människor. Vilket superkraft jag har på grund av det! Det mår jag bra av!

Dagens tappning tog 8 minuter och 43 sekunder. Sen var jag omplåstrad och klar för att njuta av lite fika. En smörgås och ett glas måltidsdryck. Tog även en banan innan jag åkte tillbaka till jobbet. Klockan var då bara kvart i nio när jag var tillbaka!

 
Trött och seg men var på jobbet till nästan elva idag innan jag åkte hem och somnade som en stock i sängen. Och sov i ungefär 1,5 timme. Tydligen något jag behövde. Nu är jag uppe på benen. Väntar in tvätten och sen är det nästa snart dags att börja hämta barnen. Ja, om en timme i alla fall! 

Dagens goda gärning är härmed gjord. 4 månader till nästa gång! För min medmänniska!
 
1 Days by Johanna:

skriven

Så bra! Skulle med vilja ge blod, men jag ahr svårt för blodprov så vet inte om jag vågar.

Svar: Nålen är ju bra stor så visst känns den. Jag har aldrig varit rädd för blodprover och så, men att ta vanliga vaccin är något jag tycker är galet jobbigt istället ;)
Marie

2 Shahrzad Garoosi:

skriven

du är stark

Svar: Tack!
Marie

Kommentera här: