Äventyr i Uppsala

Trots det gråa vädret så hade vi en alldeles fantastisk dag i Uppsala. Tills jag tappade min lins och halva min syn försvann ungefär. Hur som.. Vi kom till Engelska parken. Och oj vilken vacker och enkelt park ändå. Så stor och ändå så mysig. Tjejerna hittade en tron att klättra lite på. 

 
 
Vackra gångar med mycket grönska. Där hade jag njutit lite mer om vädret hade varit lite bättre. Men det får bli en tur dit nästa sommar igen. Då ska jag njuta av allt det vackra ännu mera!

Vår slutdestination var ju ändå lekplatsen med inspiration från just Pelle Svanslös. En lekpark som återspeglar Uppsala i miniatyr och platser som förekommer i historierna om Pelle Svanslös. Väl där fanns det allt man kunde tänka sig. Skogstibblebussen, Tusse Batongs lilla krypin, Fru Råttströms Konditori.

 


 
 
 
Eller vad sägs som att köpa Syltade råttsvansar kanske? Sötaste försäljaren ler så glatt i alla fall. Då borde de smaka gott till och med. 

 
Måns skola kunde man ju också gå i. Kanske lära sig något elakt, eller kanske besvisa att man faktiskt ska vara snäll. Tyckte det var väldigt mysigt med alla detaljer runt om i de olika små husen man kunde besöka.

 
 
Klättra i Domkyrkan, där Gammel-Maja bor, för att avsluta med en kana ner var ju roligt. Till och med jag tog mig ner för kanan. Även om det inte var så bra glid i den. Men ner kom jag också.

 
Gunga och låta benen få sprattla för en stund.

 
Det blev ett mycket lyckat besök i Pelle Svanslös lekparken. Den gav rum för tjejerna att uttrycka sin egna fantasi. Komma på egna historier om vad som faktiskt händer runt om i Uppsala. För vi har ju trots allt inte kommit så långt i vårt läsande om just Pelle Svanslös ännu. Men vi fortsätter. Sidor för sidor, dag för dag. Och vi lär nog komma tillbaka hit, till denna park, för mer lek och fantasi.

 


Och tvärs över vägen från Engelska parken ligger Botaniska trädgården. En mycket vacker, stilfull park, som kanske är vackrare när det faktiskt blommar, men så vackert att bara gå runt där även nu när hösten knackar på dörren för växterna. 

 
 
Hand i hand med Ninja gick jag längst de grusade gångarna. Tittade på de nyplanterade parklindarna. 144 nyplanterade som får växa sig stora, så vi fick hålla oss på utsidan av det tillfälliga staketet. Men det kommer bli vackert sen. Dessuom blev jag imponerad över deras bevattningssystem också. Tänk så mycket det finns för att underlätta vissa arbeten.

 
En ståtlig fontän i mitten av parken. Så enkel men så stilfull liksom. Ger lite liv i parken på sätt och vis. Nu är det ju bara så jag upplever det. Alla upplever ju saker på sitt sätt.

 
Men att kliva upp på trappen och ta ett fotografi över parkens ena del. Vackert! Hit måste jag åka under sommaren och när det blommar som allra mest! 

 
Tjejerna hittade en stor ananas som de ville ta kort med. Jag sa inget om att det. inte var en ananas. Deras fantasi är så härlig, och jag vill faktiskt inte förstöra det. Älskar deras fantasier. 

 
Vi åkte tillbaka ut till Grändbystaden för att äta lunch. Dock tappade jag min lins när vi var klara med lunchen, och det innebar då tyvärr att vår resa var slut för denna gång. Så vi styrde bilen hem igen. Lämnade Uppsala med ett leende och kommer säkert att komma tillbaka till sommaren nästa år. Fortsätta våra fantasier och äventyr!

Tack Uppsala! Det gjorde du bra!
 
1 M K:

skriven

Förra året var jag och en kompis till botaniska trädgården i Uppsala. Ni var inte in i växthuset? Med de gigantiska näckrosbladen?

Svar: Nej, vi var aldrig in där. Det var nån växtmarknad eller utställning där som vi inte ville "störa" i med barnen. :)
Marie

Kommentera här: