Girl:IT

Jag gör återigen ett försök med att få Vilja mer intresserad av att läsa. Nog för att hon kan läsa och är riktigt duktig på det, men det faller henne aldrig i smaken att läsa spontant hemma. Och det tycker jag hon behöver bli bättre på. Det är ju viktigt för utvecklingen.

Var ju tidigare medlemmar i Twinsy's bokklubb, men böckerna där intresserade inte Vilja alls. Vi signade upp för en typ "serie" om två personer, men så kom det andra böcker emellan. Såklart ett sätt för dem att sälja bokpaket så att man väntar på nästa bok. Men det tröttnade både hon och jag på. Speciellt när hon då var inne i en läsperiod som blev lite hackad när det kom böcker som inte alls var med i "serien". Så den sade vi upp i våras.

Vi märker ju under läxläsningen att hon har lite bråttom och det märks ju när hon ska återberätta kapitlet sen. Nu har det ju börjat blivit lite längre kaptiel och helt andra ord också som Vilja ska lära sig att förstå. 
Så vi gör helt enkelt ett nytt försök med en ny bokklubb.

Fick tidigare reklam från Girl:IT som vi nu tänkte testa. Då är det ju böcker, inte nån form av bokserie, som ska komma. Dessutom åldersanpassad från 8-11 år och nästa steg är ju då 12-14 år. Det kommer en ny box med en bok varje månad.
Idag kom välkomstpaketet och Vilja var riktigt snabb med att dyka ner i boken och läsa högt för mig i en kvart. 

 
 
Sockermatchen! Början av boken verkade lovande. Vilja läste på. 16 sidor hann hon läsa innan hon hörde något mer intressant på tv.n då tjejerna satt och tittade. Efter varje bok får man logga in på hemsidan och fylla i ett frågeformulär; en läsförståelse. Det tycker jag är en riktigt bra grej. Spännande även för barnen om inte annat.

 
I varje box kommer även tidningen Girl:IT. En tidining anpassad för yngre tjejer. Lite tips och trix om allt möjligt. Helt klart en tidning som kommer passa Vilja.
Nu har jag bestämt att Meja och Vilja får dela på boxarna. Då böckerna var för tjocka för att kunna läsa ut dem på fyra veckor. Så varannan box får Vilja och varannan får Meja. 

Välkomstpaketet var stort och innehöll massa kul för Vilja.

 
Ryggsäck, gympapåse, neccesär, vattenflaska, kompisbok och klistermärken. Ryggsäcken ska hon ha redan imorgon till skolan. 

Så nu hoppas vi att Vilja kommer igång med läsningen på hemmaplan igen. Och att Meja tar efter och kommer igång hon också!

Nu ska jag själv natta kidsen och sen krypa upp i soffan med en egen bok. Höst när det är som bäst!
 
1 Bea:

skriven

Sonen kom hem idag och hade varit på bibblan. "Vi var tvuuuugna låna treeee böcker! Jag ville ju ba läsa eeeen... knappt! 😂

2 M:

skriven

Min dotter hade girl:IT under en period. Hon prenumererade på hästböcker en period också. Hon brås på mig i det fallet och älskar att läsa. Tyvärr har jag tappat lite att orka läsa. Jag blir bara så trött när jag lägger mig för att läsa. Och jo, jag måste ligga ner när jag läser. Orkar inte sitta upp och hålla i boken. Jag har alltid legat ner och läst men som sagt, nu för tiden blir jag bara trött och somnar ifrån.

Kommentera här: