"Bakom varje aktivt lycklig barn

- Står en mamma som på snudden tvättar sönder allt hon äger och har."
Nej, riktigt så illa är det inte. Men vissa stunder känns barnens aktiviteter mer som ett straff för mig som en tvättande mamma, än som den lyckliga aktivitet barnen faktiskt utövar. Typ!

 
I takt med att barnen blir äldre så ökas också mängden aktiviteter och med andra ord mängden tvätt för min del. För tvätten sköter jag. Har alltig gjort och kommer alltid att göra. Punkt!

Igår var det måndag och Vilja hade hockeyträning. Meja blev då också sugen på att gå ut på isen då det var få anmälda till den träningen. Meja, som vi tyvärr körde slut på i början av säsongen, har varit lite mer tillbakadragen när det kommer till ishockey. Hon vägrar fortfarande match och har valt att gå ner på träning med de yngre barnen sedan cupen i Stockholm. Men ibland, när hon känner att det kan funka, så går hon ut på is med den äldre gruppen. Som hon då gjorde igår. Med andra ord blev det två omgångar underställ och handdukar som skulle tvättas. Och Ninja har fått för sig att testa på basket också. Hon har varit med och tittat på Vilja och Mejas träningar och är bra sugen. Så i helgen hittade vi en grupp för hennes ålder. Så igår fick hon gå ut på baksetplan ombytt till träningskläder och leka av sig med barn i hennes ålder. Det innebar ju när jag kom hem sen, ett ställ med träningskläder och en handduk att tvätta.

 
Och eftersom vi kom hem så pass sent igår. Ninjas träning slutar 18.00. Så ville jag inte tvätta just så sent. Men i alla fall. Jag har hunnit med att tvätta en omgång med tvätt nu på förmiddagen och torktumlaren är igång med den tvätten nu. Nackdel med tvätt och tork i samma maskin tyvärr. 

Idag har Meja idrott på morgonen. Det innebär en gympapåse med tvätt när hon kommer hem. Ninja har idrott efter Meja i skolan. Vilket innebär en gympapåse med tvätt. Lägg där till att Vilja börjar med simundervisning idag i skolan. Vilket då innebär en gympapåse med tvätt för hennes del också. 
Känns ju rimligt! 

Eftermiddagen kommer. Vilja går ut på is med Team07 klockan 17.20. Det innebär ju en ny uppsättning underställ och en handduk till tvättkorgen till kvällen. Dessutom är nog Meja sugen på att gå ut på is med de stora tjejerna idag också. De har träning klockan 17 och eftersom Meja ändå ska till hallen så kan hon bli sugen på att gå ut då det inte är så många anmälda till träningen heller. Så mycket möjligt en omgång med tvätt från henne också.

Jag hinner förhoppningsvis tvätta upp tjejernas gympakläder under eftermiddagen såklart. Men sen kommer de hem så sent ikväll så tvätten får vänta tills imorgon. För lägg därtill att imorgon har alla tre tjejern hockeyträning igen. Alltså tvätt gånger 3. Och likaså där kommer man han skapligt sent så ingen tvätt imorgonkväll heller, som då får vänta till torsdagen.

Torsdagen innebär idrott för Viljas del i skolan. Basketträning för Vilja och Meja efter skolan dessutom. För att sedan avsluta dagen med hockeyträning för Viljas del med Team07. Mera tvätt!

 
Sen kommer den efterlängtade lediga aktivitets-fredagen. Då ingen har en aktivitet som innebär tvätt. Möjligt lite skitiga kläder från skolan som behöver tvättas under helgen. Men inga träningskläder. Ser det lite som en seger!

Men lördagen nockar mig med att Vilja har hockeyträning med Team07 så ett ställ med kläder kommer hem tillsammans med henne på eftermiddagen. Okej, det var ju bara en uppsättning.
Men vad gör det när söndagen ska spenderas med hockeymatch i Kumla för Viljas del. Vilket också innebär kläder att tvätta. 

 
Nu var ju detta bara den här veckan. Nästa vecka kan helgen se annorlunda ut. Men veckan består som den gör med idrott, träningar och mera träningar.

Men jag står bakom varje aktvit lyckligt barn jag har. Hjärtat översvämmat med den stolthet och kärlek jag har för dem och deras aktiviteter. Jag vill vara där när de är lyckliga över perfekta träningar. Jag vill vara där och trösta vid skador och förlorade matcher. Jag vill vara där för att se deras utveckling. Jag vill vara där och ta emot deras tvätt, för jag vet att de är lyckliga ♥

Hälsningar/ Mamma som tvättar sönder allt hon äger och har. För sina barns skull!
 
1 åsa i åsele:

skriven

Ååå det bästa jag läst på länge :)

Äntligen en till som jag, en som tvättar å kör tvättmaskin dagligen :D

Nu har jag bara ett barn, flicka född 2006, men med idrottslektioner/karateträning/ridning,bad och Frisksportarna blir det tillräckligt många ombyten under veckan :)

Ha en fin tisdag/åsa

Svar: Sen får vi ju absolut inte glömma dagens vardagskläder också som ska tvättas. Och däribland även sängkläder och pyjamasen 😂
Marie

2 Bea:

skriven

Och jag som "bara" har ETT barn... Blir alldeles svettig av att läsa detta *haha*
Men även om vi bara är tre i hushållet, så blir det förvånandsvärt mycket tvätt... i mina ögon. Sonen gymmar nu igen och ca 3 ggr/vecka, har idrott en dag. Sambon duschar varje dag efter jobbet. Och jag efter varje gympass + lite då och då annars med. Mycket kläder och handdukar blir det.
Sedan tycker jag det känns fräscht med nya sängkläder och byter en gång i veckan.
Nä, nu tänker vi på kaffe istället!
Kram <3

Kommentera här: