Det känns lite större

Redan strax efter sju dundrade Rickard in här hemma tillsammans med sin lillebror för att hjälpa mig få bort rullgardin från sovrummet, en list i Viljas fönster och persienner från Meja och Ninjas fönster. Idag kommer nämligen hemstäd hit och putsar våra fönster. Välbehövligt kan jag lova då vi trots allt bor i en bottenlägenhet och både avgaser, regnvatten och pollen samlas just hos oss. Och jag tycker att våra fönster är jobbiga att outsa i vanliga fall, så nu när kroppen inte riktigt vill så är dte jobbigare. Men då är Lena min räddning.

Alla gardiner är redan tvättade och hänger på tork ute. Dock är inte solen kommit till vår uteplats ännu men det är varmt ute så med lite tur så kan jag sätta tillbaka gardinerna i eftermiddag igen. 

Men så sitter jag i vardagsrummet. Och det känns lite större när gardinerna är borta. Mer ljus strömmar in och det blir liksom lite luftigare. 

 
Vore det inte för att våra fönster är så hiskligt fula så hade jag nog kunna tänkt mig fönster utan gardiner. För att få in maximalt med ljus. Eftersom solen trots allt försvinner redan vid elva på den här sidan av huset. Man jag tycker som sagt att inramningen i fönstret är ganska så omodernt så gardinerna får trots allt hängas upp igen när fönstret är putsat. Dessutom ser det väldigt tomt ut i fönstret när man går på utsidan och tittar in.

Eftersom persiennerna i Meja och Ninjas har varit trasiga (ej möjliga att dra upp utan bara vinka upp) sedan vi flyttade in här (och bolaget gör inget åt trasiga förutom tar bort dem) så valde vi nu att ta bort dem själva. Det innebär att deras rum känns också större när ljuset kan strömma in genom hela fönstret. Och med putsade fönster så kommer det att bli riktigt bra. Rickard får dock sätta upp den nyinköpta rullgardinen när han kommer hem från jobbet så tjejerna kan sova ikväll sen!

Lena räknade med att det skulle ta lite drygt 2 timmar att putsa alla våra fönster. Idag håller vi oss dock på hemmaplan medan hon är här. Blir en bok i solstolen medan barnen leker ute i det fina vädret!
 

Kommentera här: