Stockholm 24 timmar

Jag frågade ju i ett tidigare inlägg vad man kunde hitta på under den lediga onsdagen mitt i veckan. Det var inte fören på förmiddagen på tisdagen som vi faktiskt kom på vad vi skulle göra. Rickard kom hem och tillsammans bokade vi ett hotellrum på Scandic Continental i Stockholm. Så när tjejerna kom hem hade jag packat deras väska och packat min del av packningen också. Rickard kom hem lite tidigare och packade sin också. Jag bad tjejerna att klä på sig lite fint då vi skulle iväg senare på eftermiddagen.

 
Ovetande vart vi skulle så lastade jag ut väskorna genom vårt sovrumsfönster och bad tjejerna göra sig redo. Med telefoner, skor och hatt på huvudet gav de sig ut till bilen. Som en helt vanlig längre tur med bilen.

Vi kom upp till Stockholm, och hotellet, och fick ett riktigt fint rum med utsikt åt två håll. Dels över takterassen och dels mot gamla stan. Tjejerna var riktigt nöjda!

 
Vi tog oss ner på stan i väntan på att få vårt reserverade bord på Jensens Bøfhus lite senare. Är så glad att tjejerna älskar Stockholm, säkert lika mycket som jag. Åhléns är ett varuhus vi alla fem älskar så där kan vi strosa i timmar om det är så. Men vi vandrade Drottninggatan upp och ner åt båda hållen innan vi till slut skulle äta.

 
Mätta och belåtna tog vi oss tillbaka till vårt hotellrum för att spela lite Finns i sjön, då tjejerna fick en kortlek av personalen i receptionen.

 
Men lagom när vi skulle gå och lägga oss upptäckte vi att tjejernas bäddsoffa inte var bäddad eller förberedd för sömn. Så Rickard fick ringa ner till receptionen som skulle skicka upp housekeepning direkt. Och vi väntade.. Och väntade. Efter 25 minuter så ringde Rickard ner igen. Då höll alla tre tjejer på att somna i vår säng. Snabbt, 5 minuter i alla fall, så kom det två i personalen och bäddade tjejernas soffa och vi alla kunde somna. Lite väl sent dock. Men ändå..

Vi vaknade tidigt, som vanligt. Åt en riktigt god frukost och begav oss sen ut på stan. Vi gick till det kungliga slottet som skulle ha öppet hus med fritt inträde, då det dessutom var Sveriges nationaldag. Ninja fick sitta på Rickards axlar och filma medan kungen höll tal. Inte för att vi riktigt såg så mycket, men i vissa delar av hennes film så såg vi både kungen och drottningen.

 
Vi passade dessutom på att kröna våra egna små prinsessor. Som i framtiden ska leda våran del av familjeträdet vidare. Vi köpte egna prinsesskronor i slottsshopen efteråt. Så ännu är de våra små prinsessor med ett litet minne från slottet!

 
 
 
Det var en riktigt upplevelse att få gå runt inne på slottet. Att få se hur det faktiskt såg ut. Galet mycket trappor hit och dit, men så vackert. Gammalt, men vackert. 

Efter en vandring på över en timme så valde vi att vända tillbaka till hotellet. Vi fick ju nämligen en voucher på 300 kronor som plåster på såren, på grund av tjejernas icke-bäddade-säng. Så vi passade på att äta en stadig förmiddagsfika innan vi gav oss iväg på nästa äventyr.

Junibacken.

 
Det var riktigt magiskt att åka sagotåget. Något som tjejerna verkligen gillade. Dock har jag fortfarande svårt för Bröderna Lejonhjärta, då jag anser den vara lite läskig. Men alla andra fantastiska sagor som allas vår Astrid Lindgren har skrivit, de älskar jag! Och igår bjöd Junibacken dessutom på fika. Läsk och en kaka i deras trädgård. Så vi tog oss en paus efter ha vandrat runt en stund.

 
Dock ville ju tjejerna leka. Och jag är evigt tacksam över att Vilja och Meja fortfarande VILL leka. De har ännu inte upptäckt allt det tråkiga med att bara sitta bredvid och tjura. Så de hade full fart tillsammans med Ninja. Dock va utbudet av lekutrustning för barn 8-9 år i stort sett helt utesluten. På något vis kom de in i små hus men mer än så var det inte. Vilket jag tyckte var riktigt tråkigt. Dessutom var det väldigt mycket folk med små barn som tog sig emellan tjejerna och det gjorde allt lite tråkigt också. Mer lek för större barn skulle jag uppskatta.

Men i bokhandeln köpte jag hem en bok. Min favoritbok från att jag själv var liten. Allt blev lite sent när vi kom hem igår så jag hann inte läsa den för tjejerna. Men det ska jag göra ikväll.

 
När vi ändå hade tid kvar att röra oss med så gick vi över till Vasamuseet också. Jag har ju aldrig varit där tidigare, så det blev första besöket för både mig och tjejerna. Rickard har varit där typ 20 år sedan. Vi gick runt lite och så hamnade vi att titta på en kort film på 17 minuter. Om Vasagrisen. Lite häftig faktafilm ändå. Trots att det ändå var som en saga.

 
Sen hämtade Rickard biljetter till en familjevisning. Det var 3 andra barn med på våran visning, så det var inte en sån stor grupp. Våran guide Ida var riktigt duktig. Hon engagerade tjejerna med att ställa bra pedagogiska frågor och bad barnen att fundera. Riktigt häftigt. Tjejerna gillade att höra om historian och så vidare. 

 
Sen var det nog dags för oss att röra oss hemåt. Ut mot Djurgården började det bli mycket folk. Polisen fick leda om trafiken i samband med nationaldagsfirandet på Skansen började göra sig redo. Men ganska smidigt kom vi ut på vägen som tillslut ledde oss ut genom Stockholm. Vi hamnde dock på Heron City för att äta lite mat. Tjejerna ville ha pizza på Jensens Bøfhus redan under tisdagen, men tyvärr har de slutat med den. Så då passade vi på att äta Pizza Hut istället. 

Det var skönt att landa hemma i soffan med en kopp kaffe strax vid klockan sex igårkväll. Då var det ju lagom bara att duscha och natta tjejerna. Men som de pratade om allt de skulle säga till sina fröknar när de kom till skolan idag. 

Ett lyckorus och en känsla av tacksamhet fyller mitt hjärta och själ. Tänk att jag kan ge mina barn denna uppväxt. Utflykter, uppleveler och närvarande föräldrar. Glada barn, glad mamma. Och åt andra hållet också. Glad mamma, glada barn.

Nu är det dock vardag igen. Två dagar kvar till helg. En vecka kvar i skolan. Sen ska vi få ett alldeles fantastiskt sommarlov! 
 
1 Bea:

skriven

Men så underbart ni verkade ha haft det 😊 Vi har ju tyvärr lite väl långt till Stkhlm.
Dock ska vi söderut till Umeå när sambon gått på semester. HAN skulle visst förbi IKEA..... Eh, jaha 😂 Jag var inte ett dugg impad av nya IKEA och köpcentrat Avion 😎 Sonen bryr sig bara om att få äta där på McDonalds 😜
Men jag kommer att ha en slug agenda och styra in sambon på köksavdelningen..! Men..?! Är det inte dyyyrareee med nya stommar, lådor och luckor till köket... 😂😎
Återstår att se om jag lyckas lirka det åt mitt håll. För jobbet vill han inte göra! Nog med att bron och entrén ska göras om i sommar 🙈
Ibland önskar jag att han var ett barn som jag som vuxen bara kunde konstatera att: nu blir det så här. Sätt igång och gör din läxa. 😂😎😋

Hoppas tjejerna och du + R fått njuta av er minisemester ❤ Kram

Svar: Bara ni inte är borta när vi har vägarna förbi 😉Oftast kul med IKEA, men det kommer stunder då jag också bara springer igenom det och hämtar det jag ska ha.. Men mysigt att kolla på nytt kök. Kan ju låta R stanna hos er och bygga köket i så fall 😂 Han har trots allt gått kurs på IKEA om att bygga kök 👌🏼
Kram!
Marie

Kommentera här: