Fredagsfrukost

Idag blev jag väckt tidigare än vanligt. Rickard var tvungen att åka tidigare till jobbet, men han missar ju aldrig att ge mig kaffe på sängen. Om än 15 minuter tidigare denna morgon. Men ljuset från vardagsrummet gjorde det ganska lätt att vakna till. Och att jag fick kaffe på sängen tidigare innebar ju bara att jag kunde ligga och dra mig i sängen lite längre.

Men så hade jag ju tjejerna hemma som ska göras redo för skola. Så jag klev upp och gjorde i ordning frukostbordet medan de pysslade gott för sig själva på sina rum. En höll på med telefon, en annan läste lite extra på finskaläxan samtidigt som hon hjälpte mig duka fram tallrikar och skedar, och den sista lekte med sin docka. 

 
Vi åt oss riktigt mätta till frukost. Jag ville äta upp så mycket som möjligt i frukostväg, då vi ska bort över helgen och därför inte använda oss av det vi har hemma. Två nätter på vift väntar och hela familjen ser fram emot att få komma iväg en stund.

Och återigen är jag tacksam för att tjejerna aldrig strular på morgonen. Allt flyter liksom bara på. Tandborstning på led i badrummet, påklädning på sina egna rum och så packning av frukt. Sen ställer dem sig på led och en efter en får håret borstat, flätat eller uppsatt. Och däremellan hinner jag faktiskt göra mig själv i ordning också. Vi är ett bra team, vi tjejer.

Kvart i åtta började vi klä på oss ytterkläder för att ta våran morgonpromenad till skolan. Det var faktiskt rätt uppfriskande denna morgon. Lagom kylig men samtidigt så kunde man nog känna i luften att våren kanske väntar runt hörnet. 

Och som vanligt så har jag sällan dåliga lämningar i skolan heller. Vilja och Meja vill inte riktigt bli lämnade, så de får pussar och kramar vid Ninjas ingång så går de själva genom skolan till sin egna del. Oftast går de hand i hand. Och det värmer mig att se. Ninja skynade av med ytterkläder och en snabb puss och kram innan hon sprang in till sin kompis. Idag hämtas hos klockan ett. Vilja och Meja hämtas klockan tre. Och då börjar vår härliga helg!

Här hemms dricks det nu en kopp kaffe. Jag har skickat in anmälan om modersmålundervisning till grundskolan för Ninjas del. Hon har ju gått nu under vårterminen och då gäller en ny ansökan om att få fortsätta i grundskolan sen. Men när den väl är inskickad så är tjejerna säkrade en plats i modersmålundervisning fram till gymnasiet. Och det är jag tacksam för. Ja, vi kan ju såklart ansöka om avslut tidigare, men det ska vi såklart inte göra!

Planer för idag då: Jo jag ska iväg och fika med en vän vid tio. Hinna äta lunch med Rickard (då han kommer "hem" sent ikväll) när vi ändå rastar hundarna. Och dessutom ska jag hinna packa innan de sista två ska hämtas från skolan.

Men jag vet att detta kommer att bli en bra dag! Så jag önsker er alla läsare en trevlig fredag!
 

Kommentera här: