Det här med att vara hundvakt

I vanliga fall åker jag ut till mina svärföräldrar varje lunch och rastar deras hundar. Allt för att underlätta för den då de jobbar och för att jag ändå inte har något för mig om dagarna eftersom jag bara väntar hem mina barn. Men igår åkte den ena hunden iväg på läger (med Försvarsmakten) och lilla Nils skulle bli ensam hemma. Så jag fick frågan om jag kunde ha honom hemma hos mig istället. Och det tyckte jag lät bra. Han får sällskap och jag får sällskap. Och han har gett mig mycket mer också..

 
Trots sin ålder (10,5 år) och lagom knacklig i leder så tog vi oss igår på en promenad i en timme (bara lite drygt 3.87 km). Stannade dock vid tre tillfällen. Ena för att bada tassarna i vår kanal och två för att pausa i skuggan och dricka vatten. Med andra ord fick jag mig en bra promenad.

 
Idag lämnade vi mini-mattarna i skolan, då Nils kom redan 05.50 idag. Dagen är mycket svalare än igår (tror temperaturen visade runt 29 grader igår) men idag blåser det små kyliga vindar och temperaturen visar (än så länge) 21 grader. Sen mötte vi upp min vän Carro och hennes hund Link utanför skolan för en gemensam promenad. Killarna gick riktigt bra ihop så det var en enkel promenad vi fick till. I lite drygt 40 minuter var vi ute, men jag glömde totalt bort att sätta igång klockan så det blev ingen registrerad promenad tyvärr. På't igen imorgon efter lämning.

 
Nu har han sovit om vart annat sen vi kom hem. Jag hade också tänkt sova, men kom aldrig till ro. Vi ska strax bege oss ut på en promenad igen. För vi ska hämta tjejerna som slutar om ungefär 45 minuter. Kan lova er att tjejerna njuter av att få visa upp Nils för sina vänner i skolan. Och alla vänner är så snälla och vill klappa. Inte Nils emot att få så mycket uppmärksamhet alldeles ensam!

Så jag bockar för en längre promenad idag också. Och det bästa med att vara hundvakt är ju att jag inte riktigt tar mig någonstans. Jo, han kan ju åka bil (eftersom han fick stanna i bilen medan jag fixade pass med tjejerna igår.) Men jag får så dåligt samvete. Så all den där spontana åkningen med bilen är ju liksom borta. Dessutom den spontana shoppingen på både Tuna Park, Ica Maxi eller en sväng till Starbucks i Västerås uteblir ju också. Och det är ju egentligen bara positivt. Men och andra sidan så känns det som om jag kommer göra av med en hel del pengar imorgon eftermiddag när han åker hem för denna gång. Ja, han åker ju hem på eftermiddagen idag med min svärmor, men då är jag som trött och inne i alla vardagssysslor så då hinner jag ändå inte handla. 

Men så i skrivande stund så kom jag ju dessutom på att Vilja börjar sin försäsongsträning med killarna i hockeylaget imorgon mellan klockan 17 och 18. Så nej, ingen shopping imorgon heller med andra ord. Heja mig!
Mer hundvakteri om dagarna skulle passa mig riktigt bra. I alla fall min plånbok! Och för min hälsa eftersom jag måste promenera lite mer än vanligt! Win-win på det!
 
1 Beatrice:

skriven

Men så fin <3
Och bra med win-win-vovve ;) Kram & nospussar!

Svar: Får se till att hans hund-kumpan åker iväg på lager fler gånger så han får komma hit igen sen 😉
Marie

Kommentera här: