Planering är A och O

I lördags morse skrev jag i ordning den kommande veckans planering i vår alamanacka som vi har på köksbänken så alla kan gå och se om det är något speciellt som ska hända. I den skriver jag även upp barnens aktiviteter i skolan också, så som idrott och utflykter. Och när jag var klar så kände jag en liten uns av stress. Vilket jag egentligen inte bör känna eftersom jag tycker mig själv ha bra koll på allt i förväg och kan planera.

För planering är A och O i vårt familjeliv. Där nästan duschen måste planeras in för att hinnas med. Men samtidigt är det ganska så härligt att vara aktiv så som vi är. På en viss nivå i alla fall.

Såhär ser ju då våran vecka ut;

 
Kanske inte tycks vara allt för fylld, men samtidigt så är det ju svårt att faktiskt få ihop det ändå. 

Ikväll är det föräldramöte på skolan för Viljas del. Den biten får jag ta då Rickard åker till ishallen och har hockeyträning med Vilja. Med sig får han även Meja och Ninja. De får sitta på läktaren eller röra sig som de brukar. Träningen börjar dessutom 17.20 så jag måste köra in barnen till Rickards jobb så de kan åka direkt till träningen. Vilket i sin tur innebär att jag måste fixa matlådor till hela familjen som de får med sig. Och jag själv ska hinna äta lite innan föräldramötet börjar.

Imorgon är det föräldramöte för både Meja och Ninja. Då måste ju Rickard vara med eftersom klasserna har ett gemensamt möte först innan man delas upp och går till sitt egna hemklassrum. Och jag vill ju så klart ha information från bägge klasserna så vi får dela på oss helt enkelt. Då får mormorn rycka in som barnvakt till tjejerna. Tur nog hinner vi ju äta middag tillsammans. Men mormorn får nästintill se till att tjejerna hunnit sig ner i säng lagom tills vi kommer hem. 

Onsdagen är bra rörig. Vilja och Meja börjar sin basketträning för säsongen. Dock som tur är skapligt tidigt vilket gör att Vilja hinner äta en matlåda i bilen på väg in till hockeyträningen. Som hon på snudden kan komma för sent till. Medan Meja får hänga med mig ner till fotbollsplan då Ninja har fotbollsträning. Under onsdagen har dessutom Vilja föräldramöte med hockeylaget, men den tar ju Rickard eftersom han är en av tränarna.

Torsdagen är äntligen lugn. Meja och Ninja har idrottsdag och ska ha matsäck med sig. Nytt för i år är att alla elever ska ha med sig egna matlådor, bestick och dryckesdon till idrottsdagarna för att skolan ska minska på papperstallrikar och plastbestick. Miljötänk från deras sida. Mer disk för mig. 

Fredagen är också lugn. Det kan jag kalla vardagslyx. Två lediga kvällar i rad. Det var länge sen det hände under en sportsäsong för våran del. 

Lördagen har Vilja hockeymatch i Arboga. Dock på eftermiddagen så vi har ju hela förmiddagen och lunchen lediga. 

Söndagen har Ninja sammandrag i fotboll i Strängnäs. Den får Rickard åka på denna gång så ska jag leverera Vilja till ett kalas för två av hennes klasskompisar. Sen får vi allt se vad jag och Meja hittar på medan resten av familjen är på annat.

Men planering är A och O. Jag gör så gott jag kan och känner ändå att jag har skaplig koll på allt. För däremellan ska ju alla läxor göras. Meja som har läsläxa varje dag egentligen.
Och för att hinna med allt nu så ska jag dricka upp mitt kaffe och ta mig ut i köket och göra matlådor. Det bästa är att jag kan göra egna matlådor till mig och Rickard. Då slipper vi pastan och den steka falukorven som tjejerna önskade.

Föresten så har jag ju inte nämt att Meja vill testa på handboll nu när hon lagt hockeyn på hyllan. Den är på tisdagar så vi får klämma in det nästa vecka. Rickard ska bara få tag på ledaren i laget.

Livet som mamma är inte alltid så himla glamoröst; men jag älskar det!
 
1 Therese:

skriven

Det är brta med planering annars kan det bli pankaka av allt

2 Bea:

skriven

Planering är A och O! Även i vår lilla familj. Dock har jag två som inte kollar kalendern och ser chockade ut ibland då jag nämner att "idag ska vi..." VA lixom, det hade dom ingen aaaning om 😂
Kramiz på er ❤

Kommentera här: