Hur är det ens möjligt?

Meja har de senaste dagarna varit väldigt rosig om kinderna. Imose när hon klev upp ur sängen så reagerade både jag och maken på att hon var väldigt röd, hela vägen upp till ögonen, över näsan och väldigt svullen om kinderna. Nog för att Meja har knosiga kinder i vanliga fall. Men både jag och maken blev oroliga. 
Han ringde vårdcentralen så fort telefontiden öppnade och Meja fick sedan läkartid klockan två idag.


(bilden är tagen samma dag hon opererade bort sina halsmandlar)
 
Jag förklarade för läkaren hur allt var med Meja. Han frågade i sin tur om hon hade ont i öronen eller halsen. Vilket hon inte har enligt henne själv. Ingen feber heller för den delen. Jag förklarade att Meja opererat bort sina halsmandlar i november och att hon enbart är snorig just nu (det är väl de flesta barnen just nu.)

Men han ville ändå kolla hennes öron, vilket såg riktigt fina ut änså. Han passade på att titta i halsen också. Den var också jätte fin enligt läkaren. Men så ville ha överlägga med en kollega. Hans kollega tyckte i sin tur att Meja skulle ta halsprov på streptokocker. Vilket bara va för att "ha gjort något med henne" typ då inget stämde in på hennes rosiga kinder. Så vi for iväg till labbet och tog ett halsprov. Tjejen som tog provet sa också att Mejas hals var fin ändå. Provsvaret skulle dröja cirka 10 minuter. 

Läkaren kom ut från sitt rum. Skulle gå till labb och dubbelkolla en sak bara. Direkt från labb till hans kollega igen. Och sen tillbaka till oss. Meja har positiv streptokocker. IGEN! Hur är det ens möjligt när hon har opererat bort sina halsmandlar för 2 månader sen? Kåvepenin är nu uthämtat och Meja måste stanna hemma i 3 dagar. Helt galet. Hon känner sig inte alls sjuk, förutom snoriga näsan då. Pigg och glad ändå. Läkaren, hans kollega och de på labbet är alla förvånade över det positiva provet. Jag med!

Någon som varit med om detta tidigare?

Så nu får Meja vila upp sig istället för att träna hockey de närmsta dagarna. Förhoppningsvis är hon på isen på lördag när hon är kallad till match i Stockholm. Så för min del blir det vård av barn de kommande tre dagarna, känns skit. Men ingen annan kan/vill ju ta Meja dessa dagar. Inte ens mamma, som i vanliga fall struntar i om barnan är sjuka, vill komma hem till oss idag och äta middag. Jag får leverera matlåda helt enkelt. 

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och ta mig till förskolan för att hämta upp Ninja. Vilja är på väg hem från skolan själv så henne väntar jag in först. 
 
1 Days by Johanna:

skriven

Trodde man inte kunde få det när man opererat bort dem? Men tydligen. Och kåvepenin är ju så äckligt, vi fick det till sonen i sommras när han hade dubbelsidig öroninflammation, de fick byta den mot något annat för vi fick i honom första dosen sen fick vi inte i honom mer än ett par droppar per gång :(

ja de kunde ju kört en i eskilstuna, men har de inte en rätt ny handbolls arena, eller den är inte bygg´d ännu? har för mig det snackades om en ny där? :)

Svar: Ja, Kåvepenin är inte gott. Men min tjej är ju ganska stor (7 år) så hon tar ju snällt medicinen som hon ska.
Marie

Kommentera här: