Städa innan pappa-natt

För att sysselsätta mig så mycket som möjligt så städar jag ofta hemma. Högt och låg och överallt. Ett sätt att inte tönka så mycket egentligen. Och dessutom blir det ju rent och fint. För stunden i alla fall.

Men så tänker jag, att när tjejerna har pappa-natt eller fler nätter, så städar jag deras rum så det är riktigt fin tills de kommer hem. Bäddar rent i sängarna ifall det har gått en stund och så vidare. Men samtidigt så tänker jag att det är viktigt för barnen att lära sig att se efter sig själva lite och deras rum. Är det för tidigt kanske?
För nu känner jag lite att tjejerna själva får städa sina rum innan de ska till sin pappa. Att de själva gör fint inför att de ska komma hem igen. Jag blir samtidigt lite kluven. Jag vill ju att de ska få vara barn länge, och städa är väl kanske inte en barnsyssla direkt. Men de städar ju på både fritids och förskola så det är ju inte allt för tokigt att de ska städa upp sina leksaker.

I eftermiddag/kväll åker tjejerna till sin pappa för natten. Så nu på förmiddagen håller de på att städa sina sovrum. Men så tog Meja och Ninja en paus och sitter nu på golvet och leker med Kappla-stavarna. Men sen får de fortsätta städa. Alla saker har sin plats i rummet och där ska det vara när de är klara.
På så vis, när tjejerna har åkt, kan jag gå in med både dammsugaren och golvmoppen. Och då slipper jag tänka på att små strumpklädda fötter springer runt där golvet är blött.

 
Jag har även städat mitt sovrum. För att visa dem att det är så man gör. Även om mitt sovrum inte består av saker man leker med eller så. Men visst låg det ett par strumpor på golvet. Det är en dålig vana jag har. Men nu är de såklart lagda i tvätten. Nu ska jag bara ta tag i tvätten från igår. Den ska vikas och sorteras in i rätt lådor. 

Dessutom ska tjejernas väskor packas så de är klara för avfärd sen. Men det är en stund dit så vi kan ta det ganska lugnt. Vädret är inte det bästa idag så vi får se vad vi hittar på!

Men ni som kanske har varannan vecka/helg.. Hur gör ni? Städar barnen sina egna rum eller sköter ni den delen? Nu fyller ju tjejerna 9, 8 och 6 år under sensommaren och hösten. Vill ju bara att det ska vara rent och fint för tjejerna när de kommer hem igen. 
 
1 Bea:

skriven

Jag måste tyvärr erkänna att jag "curlar" sonen lite... Han är 16 år och kan själv. Men vi hade dealen: om han pluggar så han tar sig in på gymnasiet, så hjälper jag med städningen. Men vi har skaffat dra-på-lakan, så nu går det fort att bädda rent för honom 😊 Och sen hjälper han faktiskt mig med dubbelsängen om sambon inte ör hemma 😊 Mat har han plötsligt lärt sig laga via hemkunskapen, men bara använder om han är själv hemma. Dukar och stökar bort efter middagen gör han.
Nu väntar lite mer jobb innan 3 år på gymnasiet. Sen kanske han flyger ur boet...
I dina barns ålder tycker jag du gör helt rätt. Hjälpa till, men fortsätta vara barn 😊
Och du... Du är en bra & fin Mamma med fina barn ❤️
Kram

Svar: Tusen tack för de fina orden! Jag gör verkligen så gott jag kan med barnen. Kram!
Marie

2 Jessica S:

skriven

Vi har varannan helg. Vi vuxna städar mestadels. Barnen får plocka upp sina saker så det blir lättstädat. Jag tycker inte det är för mycket att kräva att dom plocka undan eller städar. Kanske inte kan göra allt. Men man kan hjälpas åt. För att hjälps man åt, har man mer tid att umgås tillsammans. Tänk också på att det är något man som vuxen behöver lära dom. När tonåren kommer då kommer det blir svårare för dom å städa. :)

Svar: Nej men så känner jag med. Plocka upp leksakerna från golvet kan de ju göra fast de är "små". Dammsuga, damma och sådär behöver de absolut inte göra.
Marie

Kommentera här: