Bara lite småfix kvar

Eller ja, en hel del faktiskt. Men det stora projektet, trallgolv blev ju i alla fall klart igår.
Vi hängde på låset på K-rauta klockan 09.00 med släpkärran påkopplad. Maken visste ju exakt vart vårt virke låg så det gick snabbt och smidigt att bara lasta på och betala. 
Väl hemma igen var han inte alls seg på att börja starta och lagom till lunchen var klar så var regelverket klart!
Kanske kan tyckas att lite drygt 2,5 timme för det där lilla regelverket tog tid, men han jobbade ju så gott som ensam och fick mäta och kapa och fundera då det går lite i vinkel här hemma. 

 
Men jag var ju inte rädd för att hjälpa till, trots att jag aldrig någonsin hållt i något verktyg sådär. Men jag gjorde nog ett riktigt bra jobb, för maken skällde inget på mig i alla fall. Och stunder så underlättade jag ju för honom också när jag tog i ensam.

Själva trallgolvet blev klart strax vid fyra. Då hade vi minimalt med spillvirke kvar, så maken gjorde ett bra räknejobb tycker jag. Så vi lastade in verktygen i släpkärran igen och städade av.

Maken fick panik och behövde köpa grundfärg helt plötsligt. För nu var han i farten och skulle måla vår redskpsbod också. Allt var ju tyvärr stängt men vi fick oss en hink med grundfärg på Rusta faktiskt, för dem hade öppet till klockan 18. Idag åkte vi dock iväg och köper bra målarfärg. Redskapsboden ska bli grå som resten av våra utemöbler.

 
Maken hann grundmåla redskapsboden igår. Då det var mulet men varmt. Idag ska det tydligen vara mulet men varmt också. Så idag får det bli lite småfix. Behöver fylla upp med jord och så lite nytt gräs i kanterna vid trallgolvet. 
(Det bruna höga staketet som vetter mot grannen ska felanmälas till vår hyresvärd på måndag. Det är väldigt ruttet då tidigare hyresgäst hade sin rabatt där. Träbitar faller bort när man rör vid det på vissa ställen. Tanken är nog att redskapsboden ska stå där sen, tror vi.)

Och som ni ser under köksfönstret så blev jag av med min lilla rabatt. Maken tyckte det var lättast så, men jag är lite ledsen över det. Det blev ju såklart snyggt med ett caféset under fönstret, men min rabatt då? Den får jag nog anlägga på sidan av trallgolvet mot staketet istället. Kanske. Vi får se. Men det innebär ju att jag måste köpa nya stora krukor och göra mindre planteringar med säsongblommor istället. Det är ju riktigt nsygg det också i och för sig. Men mina perenna blommor fick flytta till komposten. Om jag anlägger en ny rabatt så får jag ju alltid köpa nya perenner också. Det gör mig ingenting.

Men i det stora hela så är jag riktigt nöjd med min uteplats nu. Stiligt och stabilt trallgolv som möter gräsmatta. Det är riktigt snyggt! Småfix är bara mysigt att hålla på med!

Hoppas ni får er en fin söndag. Dags för frukost här hemma så vi kan starta våran söndag!
 

1 Bea:

skriven

Ser fint ut det där, ni har jobbat på bra 😊
Här kom det ca 1 dm snö igår kväll... 😒 Så krattningen vi hade tänkt denna lediga dag, "sket sig" så att säga.
Men en fin söndag blir det iaf 😊

Svar: Men stackars er med snö alltså :)
Marie

2 Netti Starby:

skriven

Vad härligt att det gick så snabbt och smidigt och bra jobbat av er! :-D Kramis

Kommentera här: