Hon är redo

 
Idag har denna ös varit på inskolningssamtal på sin skola. Skolan där hennes två storasystrar redan går. Skolan där jag gick från årskurs 1 till årskurs 9. Min sista dotter ska lämna den trygga lilla förskolevärlden och bege sig in i  den stora skolvärlden. Ett stort steg. Men hon är redo. Oj, vad hon är redo. 

Lite nervöst var det ändå. För vi hade ingen aning om vem som skulle bli Ninjas förskolelärare, men vi fick härliga Lena. Och det känner jag mig väldigt trygg med. Varken Vilja eller Meja har haft henne som lärare, men däremot jobbar hon ju även på fritids där Vilja just nu går. Så Ninja känner ju till Lena och det gör ju vi också. Så på så vis är vi väldigt trygga och lugna inför hennes skolstart. 

Det blev ett snabbt samtal. Eftersom vi alla är redo för denna förändring i livet. Ninja mest redo. Kan både läsa, skriva och räkna plus och minus. Så otroligt duktig tjej vi har. Mycket kommer nog från hennes stora systrar. Som hon så gärna vill vara nära hela tiden. 

Nästa vecka besöker hon skolan med förskolan. Då får hon träffa hela sin "klass" för första gången. Spännande! I och med att jag lyckats få ihop semester blandat med föräldrapenning så kommer Ninja (och hennes två systrar) vara lediga i 7 veckor och därför behöver hon ingen fritids under sommarlovet, utan börjar fritids i samband med att skolan börjar. Det känner jag är en lyx!

Men än så länge går hon på förskola. Det är bara 7 veckor kvar. Hon ska "sparkas" ut med sina jämnåriga kompisar, de ska mysa tillsammans på Parken Zoo och hon ska få vara den där stora lilla tjejen en stund till!
Imorgon får hon prata med sina pedagoger om hennes första samtal i skolan, pedagogerna såg fram emot att få höra henne berätta! 

Men ännu ska jag njuta av att ha barn på förskola ♥
 
1 Beabus:

skriven

Spännande!
Här är det stor nedräkning för sonen: äntligen går han ut 9:an....! Han längtar sååå till gymnasiet 😊 Sommaren hoppas han att det åtminstone blir jobb nån vecka - annars for jag väl anställa honom: som betjänt 😂

Svar: Åh va spännande med gymnasiet! Betjänt tycker jag låter som ett perfekt jobb.. ;)
Marie

Kommentera här: