Vi uppmanas att koka vattnet

Igår klockan två gick kommunen ut med informationen om att vi uppmanas att koka vårt dricksvatten då en jordbakterie har upptäckt vid provtagning. Det blev en himla hysteri. Vissa kunder till bolaget fick sms och så vidare. Själv tänkte jag inte mer på det. För jag är så kass på att dricka vatten faktiskt. Men nej, jag hade faktiskt ingen större lust att laga middag hemma igår heller så.

 
Kartan över det drabbade området. Vilket är väldigt stort. Det är nu man skulle bott på andra sidan "stan" för att vara säker. Men jag bor tvärr i det drabbade området och tänker därför efter lite före. Så medan jag sitter och målar mina naglar så passar jag på att koka upp några liter vatten för att ha i kylen till matlagningen i eftermiddag. Samtidigt som jag dricker en Vitamin Well istället för att glas vatten.

Nu är det ju inte så att det är en epedemi direkt. För bolaget har högre krav på provsvaren för att vi ska ha så bra vatten som möjligt. Så faktiskt så innehåller hushåll med egen brunn en större halt av denna jordbakterie redan i brunnen. Så egentligen så behöver vi inte koka vattnet. Om vi nu har varit och druckit vatten i hushåll med egen brunn. Men just nu är ju min mage lite extra känslig i och med medicinerna jag äter, så jag vill nog ta det säkra före det osäkra. Faktiskt!

Läste igår på lokaltidningens Facebook-sida att Ica Maxi sålt slut på allt sitt stilla vatten, och likaså var Stora Coop nära slut på sitt lager också. 

Dessutom gick bolaget idag ut i media att detta kommer att ta flera dagar att åtgärda. De försöker spola rent ledningar och så vidare. Men det tar väl sin lilla tid det också. Bara att hålla sig uppdaterad via sociala medier nu.

Så allt är bara en uppmaning. Inget man måste följa i alla fall!
 
1 M K:

skriven

Jag tänkte direkt på dig faktiskt när jag såg det.

Svar: Det var inte lätt att hänga med i svängen imorse när tjejerna skulle borsta tänder samtidigt som jag skulle plocka fram kläder. De rekommenderar ju att använda kokat vatten till det också. Men den lilla delen ska nog inte göra så stor skada tänker jag..
Marie

2 Bea:

skriven

Jahapp ni också... 😔 Vi klarade oss bra efter våra två läckor senaste veckan. Hoppas ni gör det med.
Jag minns när vi drabbades av Cryptosporidium här 2011. Syrran var jättedålig - och gravid. Men flickan föddes utan några fel. Syrran däremot har till och från problem efter. Men inga läkare kan finna vad som är fel.
Kram

Svar: Gäller ju bara att ha massa kokat vatten i kylen. Dock har jag ingen större mängder flaskor så kan bara ha lite drygt 3 liter åt gången. Men det får gå det också. Förhoppningsvis jobbar de på både snabbt och bra så allt är fixat inom några dagar för oss!
Skönt att bebisen föddes utan komplikationer. Men synd på din syster dock 😔
Marie

Kommentera här: