Jag är inte snygg, men smart

Nej, jag kan inte påstå att någon är så speciellt snygg när de bär cykelhjälm, men när man gör det så är man smart! Jag hade bra svårt för cykelhjälm i början när barnen lärde sig cykla, men med tiden kom även vettet och cykelhjälmen är på vid varje cykeltur.

 
Det var tre lyckliga tjejer som fick cykla till skolan idag. Trots det gråa vädret ute. Själv fick jag komma efter med gympapåsarna i bilen och se till så att de låste sina cyklar rätt vid skolan. Och de skötte sig. De klev av cykeln och ledde den över övergångsstället (trots att den delen är cykelvänlig) Men jag vill gärna lära tjejerna att kliva av cykeln, för att på så vis få kontakt med bilisterna när de ska korsa en väg. När de blir äldre och kan trafiken bättre så får de göra som de själva vill. Men det är stunder då jag själv faktiskt kliver av cyklen och leder den över vägen.

Och eftersom jag kom hem lite tidigare än tänkt idag så hann jag själv hämta min cykel för att cykla till skolan och hämta tjejerna. Så det blev ju en mycket glad Ninja som fick se att jag också hade min cykelhjälm med mig i handen. 

 
På med hjälmen och cykla hem. Helt klart i mycket bättre väder än när tjejerna cyklade till skolan tidigare idag.

Jag är inte så snygg men jag är smart! Ifall någon skulle hända mig när jag cyklar så är i alla fall mitt huvud skyddat så gott jag har kunnat!
 
1 Bea:

skriven

Jag tänker på samma sätt som dig: hellre smart, än snygg :) Och för mig har hjälmen faktiskt räddat mig en gång. Jag blev stressad av en bilist som kom för nära och vinglade till så däcket slog i trottoarkanten. Jag var blåslagen och öm överallt - men huvudet klarade sig <3
Kram smarta du <3 Och snygga åxå! :)

Kommentera här: