När det blev lite fel i planeringen..

Det här med att barnen har skoldag på måndag känns ändå lite som att det blev lite fel i planeringen. En klämdag liksom. Rickard hade dessutom tidigare sagt att han var ledig på måndagen. Och jag var tvungen att dubbelkolla om tjejerna verkligen hade skoldag. Så var det trots allt skoldag.

Det hade ju varit skönt om familjen hade fått 4 lediga dagar tillsammans. Men istället skulle det bara bli jag och Rickard som skulle varit hemma. Egentligen inte ens jag om jag nu skulle jobbat mina 25%. Men så hämtade jag Ninja i skolan idag. Då frågade personalen om Ninja skulle gå på fritids fredagen den 11 maj (klämdagen kristi himmelsfärdsdag) och det menade jag att hon inte skulle. Jag är ju ändå hemma, så hon kan också vara ledig. Då kom vi ju in på att skolan har skoldag på måndag, men fick veta av personalen att förskoleklass inte skulle ha en riktig skoldag, utan mer som en fritidsdag. Så ingen "skoltvång" där inte. Och då kände jag att Ninja lika bra kunde vara ledig med mig och Rickard också. Så hon packade ihop sina saker och checkade ut för en 4 dagars ledighet.

 
Lagom stöddig över att hon får vara ledig medan Vilja och Meja får gå till skolan på måndag då de trots allt har skolplikt. Dock hörde jag av några föräldrar att den hade tänkt sjukanmäla sitt barn så de fick långledigt ihop. Eftersom föräldern ändå var ledig. Känns lite sådär kan jag tycka. Skolplikt är ju skolplikt. Då ska man ju kanske ansöka om ledighet istället. På rätt sätt.
Hur har ni det? Skoldag på måndag? 

 
Men nu har ju Vilja och Meja en kort skoldag egentligen. De går ju aldrig länge i och för sig. Men endast mellan 08.00 och 13.00 har de skola. Och då kan de lika bra gå för dagen. Så får vi helt enkelt hitta på något efter deras skoldag. Vi har dessutom hemstäd på måndag så vi andra får hålla oss hemifrån också. 

Men veckan efter får ju Vilja och Meja också en 4 dagars ledighet då de också är lediga den 11 maj. Då får vi försöka hitta på något istället. En längre utflykt kanske?! Det visar sig!

Nu är det dock helg som gäller! 
 
1 Bea:

skriven

Sonen har skola på måndag. Jag och Jörgen är dock lediga. Så lite samma situation här.
Andra gymnasieskolor här är det dock ledigt måndag...
Hoppas ändå nu får en trevlig ledighet 💕 Kram

Kommentera här: